בנוף הרצים בארץ שהולך ומתרחב אנו יכולים לראות מבחינה מסוימת שני סוגי רצים. הראשון, רץ ללא עזרים ומכשירים הצמודים לגופו והשני דווקא כן.

בהגדרתי את הרצים המאובזרים, הכוונה היא לאו דווקא לאותו MP3 שמנעים לרץ את זמן הפעילות וגם לא הסלולארי החכם אשר דרכו יכול, במקרה הטוב, הרץ לבדוק את רמת ביצועיו באימון שקיים (בתנאי שהותקנה האפליקציה המתאימה לכך) אלא לאלו המשתמשים בשעוני דופק.

כשאני נדרש להשיב, "…בשביל מה צריך לרוץ עם שעון כזה . . . " אני נוטה לאמץ את הגישה הקפדנית. לפי גישה זו צריך להבין קודם לכן מה הייעוד של שעון דופק ואילו תועלות יש בו, אולם צריך להבין ולבחון עוד עניין מהותי. מה מביא את האדם לרוץ?, לצאת לאימון. מה הוא רוצה להשיג? מה המטרה?

הנחת היסוד לפיה אני בוחן הנושא הנה שכל מי שחפץ ומתחיל לרוץ כפעילות ספורטיבית שואף להשיג חיוניות, בריאות וכ"ו. כיוון שכך מיותר להיכנס ליתרונות הרבים של ריצה אלא להתמקד כיצד מפיקים את הטוב ביותר בפעילות זו. על מנת שנוכל לקיים אימון רצוף של כ-30 דק' או יותר, בין שזו ריצה רצופה או חלק מאינטרוול הכולל הליכה ואז ריצה הרי שעלינו לבנות היכולת הזו ואם אנו כבר שם אנו כנראה רוצים לתחזק ולשפר את אותה יכולת.

הגוף מורכב ממערכות רבות, הרלוונטיות למקרה הזה הן מערכת ה"לב ריאה" ו"מערכת השריר". כדי שנוכל לצמוח ולהגיע ליכולות של ריצה רצופה ו/או לשפר יכולות קיימות של ריצה רצופה עלינו להקפיד על מספר עקרונות: השקעת מאמץ מתאים לסוג הריצה/האימון שאנו מבצעים (גם אם מדובר בריצה בפארק, בקצב נוח למשך דקות ארוכות), מתן זמן התאוששות מתאים לשרירים שלקחו חלק בסוג הפעילות הרלוונטית. אחת הדרכים הנוחות להשיג באופן מדויק את התוצאות הרצויות היא שימוש בשעון דופק.

בסופו של דבר, רמת הדופק שבו אנו נמצאים בפעילות ספורטיבית כלשהי, הוא שמכתיב מה תהיה סוג התועלת שנקבל. רמת פעילות הלב האחראי לאספקת החמצן לכל חלקי הגוף (הוא שאחראי על חלק ממעגלי האנרגיה בריצה) נמדדת לפי רמת דפקים. בעולם הריצה אנו שואפים לקיים אימונים שונים, ריצות שונות ברמות דפקים שונים. זאת משום שאנו רוצים ללמד את הגוף שלנו את הדרך לשפר יכולות נשימתיות קרי פיתוח יכולת אירובית טובה יותר. זאת אנו משיגים בכך שאנו מגדירים מראש כיצד ועל איזה דופק (מאמץ) אנו נקיים את הפעילות. לעיתים אנו שואפים לשמור על דופק נמוך ממה שהרץ מגיע באופן לא מודע וזאת על מנת לשמור על האנרגיה ועל היכולת של הרץ להתמיד בריצה לאורך זמן ארוך יותר.

שעון הדופק כשמו כן הוא (למרות שעם השנים עבר שינויים ופיתוחים המאפשרים לו לבצע עוד פונקציות רבות נוספות) מודד דופק בזמן פעילות ובזמן מנוחה והוא מתאים בד"כ לענפי ספורט שונים. במקרה זה ההתייחסות היא לריצה. השעון הוא כלי המאפשר לנו לבחון את רמת המאמץ שאנו משקיעים ולפי זה עשויים להחליט מה זמן ההתאוששות שלה אנו זקוקים. בהיעדר שימוש בשעון, אנו נוטים לאמץ את הגוף אל מעבר לצורך הנדרש, אנו לא נחים מספיק בין לבין ואיננו מפיקים את התועלת הרצויה היות שאנו לא יודעים מהו משך הזמן ביחס לסוג העומס והמאמץ הנדרש כדי לשפר את היכולת של מערכת הלב ריאה (פועל יוצא שיפור בכושר הגופני, שריפת קלוריות וכ"ו). כך אנו מוצאים ושומעים מרצים ותיקים וחדשים שלמרות שהם מבצעים אימונים רבים הם אינם מצליחים להשתפר בביצועים ואינם מרגישים שהם משפרים את כושרם הגופני.
human hand tying shoelaces wearing bright pink watchband touchscreen smartwatch